پارکت لمینت یکی از کفپوش های ساختمانی پرطرفدار است که استفاده از آنها در دکوراسیون مدرن و کلاسیک، جلوه زیبا و خاصی به محیط داده و طول عمر بیشتری را نسبت به دیگر پوشش های ساختمانی دارد. جهت ماندگاری و افزایش دوام پارکت لمینت باید در نگهداری و نظافت آن کوشا باشیم. در نظافت پارکت لمینت چندین نکته وجود دارد که باید رعایت شوند و با استفاده از شوینده های پارکت لمینت می توان به نتیجه ای که باید رسید.

شوینده های پارکت لمینت

چگونه میتوان پارکت لمینت را تمیز کرد

پارکت لمینت ها در مقایسه با دیگر پوشش ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند و در نظافت و شستشوی آنها باید دقت کرد که آسیب یا خراشی به آنها وارد نشود. با توجه به اینکه جنس این کفپوش از چوب بوده، بهتر است برای نظافت و جلوگیری از گرد و غبار هر هفته سطح را به صورت معمولی جارو کشید و یا از جاروبرقی استفاده کرد.

برای پاک کردن گرد و غبار به طوری که شانه های تیز جارو به سمت داخل است، جارو کشیده و طی را مرطوب کرده ( دقت کنید که طی را نباید آغشته به آب کرد, زیرا آب به مقدار زیاد موجب خراب شدن پارکت به مرور زمان خواهد شد ) و به آرامی روی سطح پارکت لمینت را تمیز کنید. در صورتی که لکه های روغنی و یا کثیفی های خاصی روی پارکت را گرفته باشد، فقط باید از شوینده ها و پاک کننده های مخصوص لمینت استفاده کرد.
برای جلوگیری از خراشیدگی حاصل از مبل روی سطح پارکت لمینت، میتوان از پد های مخصوص مبل بهره برد. در صورتی که بخواهید مبل و صندلی ها را جا به جا کنید نباید روی پارکت کشیده بلکه آن ها را بلند و جا به جا کنید.

بهترین شوینده پارکت لمینت چیست؟

بهترین شوینده ها موادی هستند که ویژگی های زیر را داشته باشند؛
به اندازه کافی براق کننده باشند
بتوانند ماندگاری پارکت لمینت را حفظ کنند.
قابلیت خشک شدن بعد از استفاده از واکس را داشته باشند.
واکس گانتر مخصوص پارکت لمینت تمامی مشخصه های ذکر شده را دارد.

تهیه کردن شوینده های پارکت لمینت

برای نظافت و شستشوی پارکت لمینت میتوان از فروشگاه های بزرگ و معتبر انواع شوینده ها و جلا دهنده ها را در برندهای مختلفی پیدا کرد و یا حتی به صورت آنلاین آنها را خریداری کنید. شویندهای لمینت انواع مختلفی دارند که برخی از آنها برای شستشو نیازی به آب ندارند و می توانند گزینه بهتری برای نظافت پارکت لمینت باشند و برخی دیگر با قدرت بالایی که دارند میتوانند لکه های قدیمی و پارکت ها را شسته و براق کنند. انواع دیگری نیز وجود دارند که موجب برطرف شدن خط و خراشیدگی میشوند. بنابراین برای حفظ دوام و ماندگاری پارکت لمینت، از شوینده هایی استفاده کنید که دارای استانداردهای خاصی بوده و علاوه بر اینکه آسیبی به آن وارد نکند، موجب تغییر رنگ آن نشود.

توجه:برای تمیز کردن پارکت لمینت کفپوش ها نباید به هیچ عنوان از ترکیب آب و سرکه استفاده کرد. سرکه شمال اسیدی است که سطح پارکت را خراشیده و آن را به مرور تخریب میکند.

انتخاب درست شویندهای مناسب لمینت

شستشوی پارکت لمینت

  • برای اینکه به درستی بتوانید شوینده مناسب لمینت را انتخاب کنید، باید به نکاتی توجه کنید؛
    به هیچ عنوان نباید شوینده هایی که با بخار و مایعات سر و کار دارند، استفاده کنید. ( حجم زیاد مایعات ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به پارکت وارد کند .)
  • در صورتی که از این مایعات برای شستشو استفاده کنید در ابتدا ممکن است براقیت لمینت را افزایش دهد ولی به مرور می توانند تخریب کننده باشند.
  • از دستمال کاملا خیس استفاده نکنید.
  • برای نظافت حتما از پارچه ها و حوله های مرطوب بهره مند شوید.
  • برای جلوگیری از افزایش گردو غبار/، هرچند وقت یکبار سطح پارکت را جاروبرقی بکشید.
  • برای استفاده از شوینده ها،؛ مدت زمان خاصی را در نظر بگیرید.
  • در صورت چسبیدن شمع، آدامس و هر چیزی شبیه به آن ابتدا با تکه یخی آن را به آرامی جدا کنید، سعی کنید خراشی به آن وارد نشود، سپس با کمک دستمال مرطوب محدوده را تمیز کنید.
  • در فصل گرما از تهویه مناسب برای جلوگیری از گرما استفاده کنید.
  • از قرار گرفتن پارکت لمینت در برابر شرایط آب و هوایی نامناسب و گرمای زیاد جلوگیری کنید.
  • در صورتی که حیوان خانگی دارید، ناخن هایش را به طور مرتب گرفته که به سطح لمینت آسیبی وارد نشود؛ مقاله کفپوش های مناسب حیوانات خانگی را میتوانید در این مقاله مطالعه کنید.
  • سعی کنید تا جای ممکن اشیاء سنگین و تیز را روی پارکت قرار ندهید.
  • به هیچ وجه از شوینده های خانگی خود برای نظافت پارکت لمینت استفاده نکنید.

عوارض استفاده از شوینده نامناسب

در صورت استفاده از هر شوینده ای، مواد به داخل پارکت نفوذ کرده و به دلیل اینکه جنس پارکت لمینت کمی متفاوت تر از پارکت چوبی است و در صورت وجود آب، به راحتی نمی تواند تنفس داشته باشد، مایعات در آن باقی مانده و مح لرا برای رشد انواع باکتری و قارچ فراهم میکند. در نتیجه سعی کنید پارکت لمینت تماس مستقیمی با شوینده نداشته باشد.

جارو کشیدن پارکت لمینت
در صورتی ایجاد خراش های سطحی میتوانید از لاک رنگی پارکت لمینت استفاده کرده و یا حتی برخی از شوینده ها قابلیت برطرف کردن خراشیدگی های سطحی را دارند.

مقاله تعمیر تایل های پارکت لمینت را مطالعه کنید.

طریقه استفاده از واکس

پیش از اینکه از واکس برای تمیز نمودن کفپوش لمینت استفاده کنید، ابتدا آلودگی ها و گردوغبار را پاک کرده سپس از واکس استفاده کنید. دقت داشته باشید در صورتی که پارکت لمینت دارای واکی باشد حتما از واکس استفاده کنید در غیر این صورت نیازی به واکس نیست و استفاده از شامپوهای مخصوص پارکت کفایت میکند.

بعد از نظافت ، حتما در و پنجره را ببندید که گردو غبار وارد نشود، سپس واکس را داخل سطل ریخته و با استفاده از طی یا اسفنج ، واکس را روی سطح لمینت بکشید.
بعد از اینکه واکس را روی سطح مورد نظر اعمال کردید، به مدت 20 دقیقه صبر کنید تا واکس خشک شود. برای براق شدن سطح لمینت این کار را 3 الی 5 بار تکرار کنید، بعد از تکرار آخرین مرحله تا یک روز در آن محدوده رفت و آمد نکنید. اگر میخواهید پارکتی همیشه براق و سالم داشته باشید، استفاده از واکس لمینت توصیه میشود.